-->
الأخبار العالمية نيوز الأخبار العالمية نيوز
recent

آخر الأخبار

recent
recent
جاري التحميل ...
recent

أسباب فشل العلاقة الزوجية واتجاه بعض الرجال الى تعدد الزوجات

 أسباب فشل العلاقة الزوجية واتجاه بعض الرجال الى تعدد الزوجات



 


كتب: د. وائل عادل الغرباوي 


بالرغم من اتفاق البعض او اختلاف بعضهم على تعدد الزوجات إلا ان هناك دائما أسباب لفشل العلاقة الزوجية. سواء من ناحية الزوج أو الزوجه. وهناك أيضا إثارة السلبية نتيجة فشل العلاقه الزوجية والطلاق.


سوف نلقى الضوء فى هذا المقال على.

اولا: شروط تعدد الزوجات

ثانيا: اسباب تعدد الزوجات

ثالثا: سلبيات تعدد الزوجات


اولا شروط تعدّد الزوجات..

 أحلّ الله سبحانه وتعالى للرّجل المقتدر أن يتزوّج اثنتين أو ثلاث أو أربع نساءٍ من دون زيادةٍ بشروطٍ واجبة وهي:

١- العدل: قال الله تعالى: ( فإن خفتم ألا تعدلوا فواحدة ) صدق الله العظيم. الله سبحانه وتعالى عدلٌ يحبّ العدل ولا يحبّ أن يظلم أحدٌ أو أن يحرم من العيش الّذي يستحقّه، فإذا كان الرّجل مقتدراً من الناحية المادّية والجسديّة وقادراً على تلبية طلبات أكثر من زوجةٍ واحدة ومقتنعاً بأن باستطاعته العدل بينهن من دون تمييز زوجةٍ على أخرى سواءً من مستوى المعيشة أو الوقت الّذي يقضيه معهنّ أو المحبّة إذا أمكن فله أن يتزوّج أكثر من واحدةٍ إذا رغب. 

٢-أن لا يجمع بين الأختين: لا يجوز على الرّاغب بالزّواج من أكثر من زوجةٍ أن يجمع بين الأختين لما له من آثارٍ سلبيّةٍ عليهن، فقد يزرع الحقد والكراهية والغيرة بينهن.  

ثانيا:

ثانبا أسباب تعدّد الزوجات..

١- في أيّام غزوات الرّسول صلّى الله عليه وسلّم كثر استشهاد الرّجال فقلّ عددهم وزاد عدد النّساء غير المتزوّجات أو الأرامل، فأحلّ الله تعالى الزّواج من أكثر من امرأةٍ لكثرة عددهنّ نسبة إلى عدد الرّجال. وفي وقتنا هذا ومع الحروب والقتل نجد عدد النّساء يفوق عدد الرّجال.

 ٢-النهوض بالأمّة يأتي من زيادة عدد أفرادها، والأفراد يزيدون بالتّكاثر وارتفاع نسبة الزّواج والتّقليل من نسبة العنوسة، فكان هذا سبباً لتعّدد الزّوجات. 

٣-حماية الرّجال أصحاب الشّهوة القويّة من الوقوع في الرّذيلة؛ فقد تكون زوجته كبيرةً في السّن أو بشهوةٍ ضعيفةٍ أو ذات فترة حيضٍ طويلة. 

٤-إذا كانت الزّوجة عقيمة ولا أمل من شفائها، فبإمكان الزّوج أن يتزوّج من أخرى مع مراعاة مشاعر زوجته الأولى.

٥-أنّ الزّوجة قد تكون مريضةً في بعض الأحيان ولا تستطيع تلبية حاجات زوجها، وبالتّالي يكون التّعدد فرصة لتلبية حاجات الرّجل بالزّواج المشروع الذي يحميه من ارتكاب الفاحشة.


ثالثا سلبيات تعدد الزوجات.

تعرض حياة الزوج للخطر

حيث أثبتت بعض الدراسات العلمية الحديثة أن الزوج المتعدد الزواج أكثر عرضة للإصابة بأمراض القلب، وذلك بعد أن أثبتت دراسة بريطانية تم إجرائها في عام 2008 بجامعة شيفليد في الولايات المتحدة الأمريكية، أن الرجال الذين يتزوجون أكثر من امرأة واحدة معرضون للإصابة لمشاكل القلب أربعة أضعاف من الحالات الأخرى الذين تزوجوا لمرة واحدة فقط.


تهديد حياة الأسرة

على الرغم أيضًا من أن تعدد الزوجات يساعد في استمرار حياة الأسرة في بعض الحالات التي تتوجب ذلك. إلا أن هناك حالات أخرى تتسبب في تهديد كيان الأسرة وتشتت أفرادها. وهذا بناء على نفس الدراسة التي أجريت في بريطانيا، وأثبتت أن تعدد الزوجات يؤذي قلب الرجل. فإنها أكدت أيضًا أن المجتمعات التي يسمح فيها بتعدد الزوجات بنسبة كبيرة يعاني الرجال فيها من عدم الاهتمام والرعاية، وأنه يفتقدها كثيرًا من قبل زوجاته وأبنائه على عكس الرجال الذين يمتلكون زوجة واحدة فإنه يبقى الحب والرومانسية والاهتمام منها ومن أولاده بشكل أكبر.


Books: Dr.  Wael Adel Al-Gharabawi, President of the Art and Poetry Forum, Ambassador of International Peace and Rights, Executive Director of the Tripartite Defense in Italy, Executive Director of the Human Rights Access Organization in Bangladesh and National Head of the Peace and Humanity Mission in Egypt

 A very important topic is polygamy.


 Although some agree or disagree about polygamy, there are always reasons for the failure of the marital relationship.  Either on the side of the husband or wife.  There is also the excitement of negativity as a result of the failure of the marital relationship and divorce.


 We will shed light in this article on.

 First: Conditions of polygamy

 Second: the causes of polygamy

 Third: The negatives of polygamy


 First, the conditions for polygamy.

  God Almighty has permitted a capable man to marry two, three or four wives without additional conditions, which are:

 1- Justice: God Almighty said: (If you are afraid not to be fair, it is one).  God Almighty is a justice who loves justice and does not like anyone wronged or deprived of the living that he deserves, if the man is financially and physically capable and able to meet the requests of more than one wife and is convinced that he can bring justice between them without discrimination of one wife over another, whether in terms of standard of living  Or the time that he spends with them, or love if possible, then he may marry more than one if he wishes.

 2- That he not combine the two sisters: It is not permissible for the one who wants to marry more than one wife to combine the two sisters because of its negative effects on them, as it may sow hatred, hatred and jealousy between them.

 Secondly:

 Secondly, the causes of polygamy.

 1- During the days of the Prophet’s raids, may God’s prayers and peace be upon him, many men were martyred, so their number decreased and the number of unmarried or widowed women increased. So God Almighty permitted marriage to more than one woman because of their large number relative to the number of men.  In our time, and with wars and murders, we find there are more women than men.

  2- The advancement of the nation comes from increasing the number of its members, and individuals increase by reproduction, the increase in the marriage rate, and the reduction of spinsterhood, and this was the cause of polygamy.

 3- To protect men of strong lust from falling into vice;  His wife may be old, have little lust, or have a long menstrual period.

 4- If the wife is sterile and there is no hope of her recovery, then the husband can marry another, taking into account the feelings of his first wife.

 5- That the wife may be sick at times and cannot meet the needs of her husband, and therefore polygamy is an opportunity to meet the needs of the man through a legitimate marriage that protects him from committing immorality.


 Third, the negatives of polygamy.

 The husband's life is endangered

 As some recent scientific studies have proven that a polygamous husband is more likely to have heart disease, after a British study conducted in 2008 at the University of Sheffield in the United States of America showed that men who marry more than one woman are four times more likely to have heart problems.  The other who got married only once.


 Threatening family life

 Although polygamy helps in the continuation of family life in some necessary cases.  However, there are other situations that cause a threat to the family and the dispersal of its members.  This is based on the same study that was conducted in Britain, and it proved that polygamy hurts a man’s heart.  She also affirmed that in societies where polygamy is permitted by a large percentage, men suffer from lack of attention and care, and that he misses her a lot from his wives and children, unlike men who have one wife, so love, romance and attention remain from her and his children to a greater extent.

عن الكاتب

علي أبو الحاج علي

التعليقات



إذا أعجبك محتوى مدونتنا نتمنى البقاء على تواصل دائم ، فقط قم بإدخال بريدك الإلكتروني للإشتراك في بريد المدونة السريع ليصلك جديد المدونة أولاً بأول ، كما يمكنك إرسال رساله بالضغط على الزر المجاور ...

إتصل بنا

جميع الحقوق محفوظة

الأخبار العالمية نيوز

2019